Reklam Maliyeti Nasıl Hesaplanır?

Reklam_Maliyetleri

Günümüzde hayatımızın çok büyük bir bölümünü etkileyen ve yön veren internet sayesinde reklam dünyasında da yepyeni pazarlama dinamikleri oluşmaya devam etmektedir.  Kişi veya şirketlerin dijital dünya olarak adlandırılan online kanallarda ürün ve\veya hizmetlerini internet kullanıcısı olan potansiyel müşterilerine sunmak amacıyla yaptıkları reklam ve tanıtım çalışmaların tümünü internet reklamcılığı olarak tanımlıyoruz. Yaşamakta olduğumuz teknoloji çağında her geçen gün internet  bünyesine hali hazırda zaten olan kullanıcıların üzerine bir de aktif halde ürün ve hizmet aramakta olan yüzlerce yeni insan eklemeye devam ediyor. Böylece sosyal medyanın şirketinize katkısı göz ardı edilemez bir gerçek haline gelmiştir. Konuyla ilgili bir yazımızı sizin için buraya bırakıyorum. Sosyal medya reklamları ile gücünüzü arttırın!

Belki de artık sizde şirketinizle beraber bu dijital evrenin bir parçası olamaya karar verdiniz ve bir araştırma sürecine girdiniz. Tabii ki aklınıza gelen ilk sorulardan biri ‘ Peki bunun bana maliyeti ne olacak?’ olacaktır. O halde hadi aklınızdaki soru işaretlerini gidermeye başlayalım.

 

internet reklamları

İnternet Reklamlarının Maliyeti Ne Kadardır?

İnternet reklamlarında sabit bir maliyetten bahsedilemez. Başlangıç bütçenizi kendiniz belirleyebilir veya daha etkili adımlar atabilmek adına size yolculuğunuzda eşlik edebilecek uzmanlardan danışmanlık alabilirsiniz. Reklam danışmanlığının size katacakları faydaları daha iyi fark etmek isterseniz size konuyla ilgili detaylı içeriğimizi okumanızı tavsiye ederim. Bakınız: Google reklam danışmanlığı almanız içi 10 neden.

 

İnternet Reklamlarında Maliyet Hesaplama Nasıl Yapılır?

Maliyetler sektördeki rekabet oranına, konum seçimine, belirlenen hedefe hatta mevsimlere göre değişkenlik gösterebilir. Google reklam maliyetlerinin bir standardı olmaksızın değişkenlik gösterebildiği gibi maliyet hesaplama açısından da birçok farklı model ve yöntem bulunmaktadır.

‘İzleme oranı’ televizyon izleyici ölçümlerine özgü bir kavram olduğu gibi online mecralarında kendine özgü ölçümleme terimleri vardır. Online mecra reklamları küresel boyutta İngilizce isimleri ile kullanılmaktadır. Peki, nedir bu internet reklamcılığında kullanılan maliyet türleri?

İlk olarak başlıklar halinde sıralayacak olursak:

1.Cost per Click (CPC) – Tıklama Başına Maliyet (TBM)

2.Cost per Mille (CPM) – Bin Gösterim Başına Maliyet (BGBM)

3.Cost per View (CPV) –­ Görüntüleme Başına Maliyet (GBM)

4.Cost per Action (CPA) – Edinme Başına Maliyet (EBM)

 

cost per click

Cost per Click (CPC) – Tıklama Başına Maiyet (TBM)

Ürün ve/veya hizmetlerinizin reklamını yaparken yararlanabileceğiniz teklif modelleri çeşitliliğiyle kafa karıştırıcı olabilir. Tanıtımlarınızı gerçekleştirmek için aklınızdaki bütçeleri en verimli şekilde kullanabilmek için dijital pazarlamada kullanılan reklam teklif modellerini anlamanızda fayda var. CPC (Tıklama Başına Maliyet) ‘ de bu modellerden ilki ve en çok tercih edilenlerden biri.

Tıklama başına maliyeti (TBM) en basit haliyle tanımlayacak olursak ‘İnternet reklamına her tıklandığında reklam veren tarafından ödenen ücret’ diyebiliriz. Genellikle sitesine trafik çekmek isteyen kişilerin tercih ettiği maliyetlendirme çeşididir.  Bir tür ödemeli reklamcılık olan ve nadir bir kullanımı da olsa PPC yani Pay Per Click adıyla da karşıma çıkabilen, reklam üzerindeki her bir tıklamanın eşdeğer maliyetini ölçmek amaçlı kullanılan en önemli dijital pazarlama metriklerinden biridir.  Google da bir arama yaptığınızda karşımıza çıkan tüm Adwords reklamlarını CPC örneği olarak verebiliriz. Maliyet hesaplamanın yanında CPC (tıklama başı maliyet)  aynı zamanda oluşturulan kampanyaların ne derece başarılı olduğunu görmemizi sağlayan önemli bir ölçümdür.

CPC ile Nasıl Maliyet Hesaplaması Yapılır?

Reklam veren tarafın ödediği ücretin tıklama sayısına bölünmesiyle o reklamın tıklama başına maliyetini yani CPC durumunu hesaplayabiliriz. CPC (tıklama başına maliyet), kalite puanı ve sizinle aynı anahtar kelime için teklif vermiş olan rakip reklam verenlerinizin sıralaması gibi çeşitli faktörler ile belirlenir.

Tüm bunlar belirlendikten sonra tıklama başına maliyeti aşağıdaki formülle hesaplamak oldukça kolaydır.

  • CPC ( Tıklama Başına Maliyet) = Maliyet / Tıklama Sayısı

Örnek ile daha açıklayıcı hale getirelim. Vereceğimiz bir reklam kampanyası için belirlediğimiz maliyet 750 ₺ ve tıklanma sayımızda 800 olsun.

CPC = 750 \ 800 işlemini uygularsak CPC sonucumuzu 93 ₺ olarak bulmuş oluruz.

Bulmak istediğimiz sonuç CPC yerine maliyet olduğunda işlem üzerinde çok basit bir değişiklik ile istediğimiz sonucuna varabiliriz. CPC ile maliyet formülü ise:

  • Maliyet = CPC * Tıklama Sayısı ‘ dır.

 

maliyethesaplama

Cost per Mille (CPM) – Bin Gösterim Başına Maliyet (BGBM)

Sizin için önemli olan reklamlarınızın mümkün olan en fazla sayıda kişi tarafından görüntülenmesi ise muhtemelen aradığınız reklam modeli CPM yani Bin Gösterim Başına Maliyet modelidir. Çoğunlukla marka bilinirliği oluşturmak ya da arttırmak isteyen kişilerce tercih edilen bin gösterim başına maliyet modelinde reklamlarınızın arama motorunda ne sıklıkla kullanıcıların karşısına çıkmasını istiyorsanız ona göre teklif verirsiniz ve böylece istediğiniz kadar görüntülenmiş olursunuz. CPM reklam modelinde ücretlendirme için kişilerin reklamınıza tıklamasına gerek yoktur. 1000 gösterim üzerinden maliyetlendirmeniz yapılır. CPM hesaplaması son derece kolaydır. Reklam için belirlediğiniz ve ödediğiniz toplam ücret gösterim sayısına bölünür ve ardından bin ile çarpılır.

  • CPM = ( Maliyet / Gösterim Sayısı) x 1000

Örneğin bir reklam verdiniz. Oluşturduğunuz bu reklam kampanyasının maliyeti 1.400 TL iken 308.000 gösterim elde ettiniz. Yukarıda belirttiğimiz formülü veriler üzerinde uyguladığımızda gerçekleştiğiniz reklam kampanyasının CPM değerini 4.54 TL olarak buluruz.

CPM = ( 1400 / 308.000 ) x 1000 = 4.54 TL

 

Cost per View (CPV) –­ Görüntüleme Başına Maliyet (GBM)

Görüntüleme başına maliyet reklam modeli video reklamlarında kullanılan bir modellemedir.  Youtube gibi içerik sitelerinde TrueView (izlediğiniz videoların başında, ortasında ya da sonunda çıkan ve ilk 5 saniyesini izlemek zorunda bırakıldığınız reklamlar ) video reklamlarında reklamın görüntülenerek izleme maliyetidir.  CPV reklam modeliyle sadece izleyiciler videonuzu izlediği zaman ödeme yapmış olursunuz. Ayrıca kişilerin video reklamınızla ne derecede ilgilendiğini, nereye kadar izleyip nerede ilgisini kaybettiğinizi de görme sansınız vardır.

Örneğin sizin anaokulunuz var ve yeni dönem başlamadan önce bir kampanya hazırlamayı düşünüyorsunuz. Kampanyanız sırasında kullanmak istediğiniz modelleme de TrueView video reklamları. Bu reklamlarınıza her bir etkileşim ya da görüntülüme için belirlediğiniz GBM (Görüntüleme Başına Maliyet ) 45 kr. ve kullanacağınız reklamda toplamda 30 saniye. Belirlediğiniz model ve teklifle beraber reklamınız yayına giriyor.

Yayına başladıktan sonra video reklamınızın tamamını izlediğinde ya da etkileşime geçildiğinde belirlediğiniz GBM ücreti üzerinden maliyetlendirmeniz yapılır ve bu her bir izlenim veya etkileşimde devam eder. Aynı zamanda kullanıcılar da reklamlarınızı ücretsiz olarak paylaşabilirler. Böylece hedef kitlenizdeki farklı kişilere de ulaşma olanağınız olur.  Görüntüleme başına maliyetlendirme marka bilincini oluşturmak için oldukça etkili bir modelleme çeşididir. Görüntüleme başına maliyetinizi aşağıdaki şekilde rahatlıkla hesaplayabilirsiniz. Hesaplamada kullanılan formül:

CPV = Maliyet (Bütçe)  / Reklamın Görüntülenme Sayısı

 

Cost per Action (CPA) – Edinme Başına Maliyet (EBM)

Adwords hesaplarınız için fazla vakit ayırmıyorsanız ve düzenli takipte bulunmuyorsanız, otomatik teklif stratejilerinden biri olan EBM (Edinme başı maliyet) modelini deneyebilirsiniz. Edinme başına maliyet reklam modelinde amaç hedefinize göre en fazla dönüşümü elde etmektir. Tıklamalara ya da gösterimlere odaklanmak yerine dönüşümleri arttırmak üzerine odaklanılır. Satın alma, üyelik sağlama, uygulama yükleme ve belge edinmek gibi net bir amacı olan reklam verenler için tercih edilebilecek doğru bir seçimdir. Ücretlendirmede bu işlemlerden herhangi biri gerçekleştikten sonra yapılır.  Edinme başı maliyet modelinde sizin online reklam satışlarınızdan elde ettiğiniz dönüşümün ne kadar olduğunu gösterebilirsiniz. İşleyiş şekli olarak diğer modellemelerindeki gibi sizin belirlediğiniz hedefler üzerinden ilerlemek yerine daha farklı bir işleyiş şekli kullanır. Google Ads  kampanyanız için size ait geçmiş bilgileri kullanırken rakiplerinizin durumunu da göz önünde bulundurarak edinme başına maliyet hedefiniz için size en uygun teklifi bulur. Google Ads önereceği teklifleri bu reklam modelini kullanacağınız tüm kampanyalarda, hedefinize ulaşacağınız ortalama bir edinme başı maliyeti amaç edinerek belirler.

 

internet reklamcılıgı

 

Tüm bu modellemeler kafa karışıklığı yaşayıp bir de yüksek ücretli olduğunu düşündüğünüz için reklam masraflarından kaçmak istiyor olabilirsiniz. Fakat bunun yerine başarılı bir pazarlama stratejisi uygulandığında satmak istediğiniz ürün ya da tanıtmak istediğiniz bir hizmet fark etmeksizin hedefinize ulaşmanız kaçınılmaz bir sonuç haline geldiğini anlamınızı isteriz. Google Ads, geleneksel reklamcılığın aksine maliyetleri yüksek bir yöntem değildir. Bütçenizi istediğiniz zaman istediğiniz şekilde değiştirip yönlendirebilirsiniz.  ‘Kendimden eminim, pazarlamam gereken harika bir fikrim var!’ mı diyorsunuz? O halde sizi ve fikrinizi hedefinize ulaştıracak doğru stratejileri uygulayarak size özel belirleyeceğimiz adımlarımız ile yol arkadaşınız olabilmek için Earnado olarak sizi bekliyoruz.